Om oss
Vår grund och vad vi gör
En historisk återblick
UngArt har rötter tillbaka på andra halvan av 90-talet.
UngArts grundare hade många års erfarenhet av arbete med unga och unga vuxna från institutionsmiljö. De såg ett behov av stöd, närhet och trygghet för att ”coacha” unga som var ute på glid som man inte tyckte riktigt fanns vid den tiden. Utifrån sina idéer om att kunna nå dessa unga och unga vuxna på ett bättre sätt började man först i liten projektform. Det hela växte och man nådde snart många unga som ofta hade ganska tuffa förhållanden och inte ovanligt levde mindre konstruktiva liv. Man upptäckte att man lyckades väl att nå fram till en betydande andel av dessa unga och att det man gjorde tillsammans fick stor betydelse för deras framtida möjligheter till ett förändrat liv i mer positiv riktning. Detta trots att man ofta fick ta sig an fall där man på andra håll i samhället inte lyckats.
Den tidiga verksamheten visade sig vara betydelsefull och att det fanns ett stort behov av det arbete man initierat för att nå fler unga med utmanade svårigheter i större utsträckning. Redan tidigt arbetade man mycket ”hands-on”, praktiskt och nära de unga. Styrkan i arbetet visade sig vara det starka relationsbyggande arbetet, flexibilitet, tillgänglighet, stor närhet till de ungas vardagsmiljöer och förmågan till nyskapande som man stod för. Man verkade som förebilder och praktiskt stöd i de ungas vardag. Utifrån mottot ”lev som du lär” med tron på att alla kan och vill utvecklas i positiv riktning som drivkraft fanns man i mycket hög grad nära de unga i vardag och liv i övrigt.
Från mindre projekt till etablerade verksamheter
Det som började som ett mindre projekt växte och snart formaliserades verksamheten och den tillståndsbärande verksamheten inom Öppenvård hade tagit form. I början av 2000-talet hade man även en mindre ”experimentverkstad” för skolinsatser. Det var ett stöd till skolverksamheter inom vilket elever som man inte lyckats ge en fungerande skolgång på annat håll och som man inte nått fram till tidigare fick en skolgång. Det var även en naturlig förlängning av det arbete som bedrevs med de unga inom Öppenvård, där naturligtvis ett fungerande skolsammanhang visade sig vara ytterligare en nyckelkomponent för de ungas vardag och framtida utveckling. Så under tidigt 2000-tal blev sedan UngArt Resursskola till. Den närhet som var en viktig grund för att nå de unga betydde även att man kom de ungas familjer och familjesituation nära. En förlängning av detta var att man såg behovet av att kunna ge en del av de unga och deras familjer andra förutsättningar över en tid i förändringsarbetet. Det fanns helt enkelt behov i flera fall för de unga att kunna bo i andra familjer för ökad trygghet, stabilitet och närhet till vuxna i sin vardag. Familjehemsverksamheten kom härigenom att växa fram på ett naturligt sätt och som ytterligare en komponent för att ge fler av de unga ökade förutsättningar till en tryggare vardag, ökade förutsättningar till ett positivt förändringsarbete och kompletterande erfarenhet av hur en familj kan fungera.
Empiri, metodik, praktik
UngArt var en av de ledande parterna med att införa ART® (Aggression Replacement Training) i Sverige under direkt utbildning och samverkan med en av dess grundare i USA. UngArt arbetade även tidigt med andra former av metodik och verktyg för socialträning som T4C (Thinking for a Change), socialfärdighetsträning, ilskekontrollträning, problemlösningsträning med mera. Utöver KBT och inlärningsteoretiska utgångspunkter tar UngArt utgångspunkt i anknytningsteori, psykodynamiska perspektiv och systemteori. Vår empiriska grund har visat på betydelsen av att kunna möta varje enskild utifrån dennes unika behov och förutsättningar och förändring över tid. Detta gör att vi som är nära den enskilde behöver kunna välja och anpassa arbetet tillsamammans med den enskilde både utifrån en bred kompetens och spetskompetens och utifrån olika psykologiska, sociala och pedagogiska perspektiv. Detta har visat sig vara ett framgångsrikt recept i vårt arbete med många gånger mycket komplexa och utmanande ärenden.